Informacja handlowa
Reklamowanie produktów przez email jest bardzo skuteczne. Trzeba to jednak robić z głową i wysyłać informacje handlowe tylko do osób, które się na to zgodziły. Niezamówiona informacja handlowa to spam, a wysyłanie spamu to już karalne wykroczenie.
Informacja handlowa to służy wg ustawy do promowania:
- towarów,
- usług,
- wizerunku.
Czyli mailing to wg prawa praktycznie zawsze informacja handlowa. Dlatego tak ważne jest, aby zbierać bazę adresów email poprzez landing page – mamy wtedy gwarancję, że wysyłamy mailing do ludzi, którzy są faktycznie zainteresowani otrzymaniem oferty i sami się na to zgodzili.
Informacja handlowa – cechy
Informacja handlowa to wszystkie wiadomości, które przekuwają się na potencjalny zysk firmy ją wysyłającej. Taka wiadomość może zawierać m.in.:
- Hasła zachęcające – skierowane do potencjalnego klienta:
- „Chcesz łatwo i tanio znaleźć nowych klientów?”
- „Wykorzystaj marketing bezpośredni!”
- „Wiesz na co wydajesz pieniądze.”
- „Widzisz dokładnie, jaki jest zwrot z inwestycji.”
- „Zapewniamy ponad 95%-ową aktualność naszej bazy. – Te dane mogą pracować także dla Ciebie!”
- Informacje o cenach, upustach lub promocji:
- „Zamów bazę do 30 września 2009 r., a otrzymasz 15% rabatu”
- Informacje o stronie www i dane kontaktowe:
- „Jeśli chcesz skorzystać z bazy danych, zadzwoń teraz: 0xxx xxx xxx”
- „Napisz do nas”
- „Wypełnij formularz: xxx.xx.pl”
Taka wiadomość jest informacją handlową, której przesyłanie bez uprzedniej zgody odbiorcy, wiąże się z odpowiedzialnością prawną.
Co ciekawe, zapytanie o możliwość przesłania oferty handlowej nie jest informacją handlową, podobnie jak zwykła, indywidualna korespondencja email.
Niezamówiona informacja handlowa
Mailing i email marketing może być źle wykorzystywany po prostu z braku wiedzy.
W efekcie zamiast mailingu firmy rozsyłają pospolity spam. Za wysyłanie spamu grozi grzywna do 5000 zł oraz przypięcie łatki spamera, co może okazać się jeszcze bardziej dotkliwe.
Wielu przedsiębiorców zupełnie niepotrzebnie waha się, czy stosować email marketing. A wystarczą 3 proste kroki, żeby wysyłać mailing bezpiecznie:
Landing page do zbierania adresów email
Zbieraj adresy email użytkowników poprzez landing page – to sposób bezpieczny, legalny i co najważniejsze – skuteczny. Jeśli klient sam zapisze się do Twojej bazy mailingowej, to istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że później kupi to, co oferujesz.
Stwórz prostą stronę z formularzem do zbierania emaili, klauzulą o zgodzie na przetwarzanie danych i wysyłkę i przedstaw klientowi korzyści, które da mu pozostawienie Ci swojego emaila.
Potwierdzenie zapisania się – Zasada opt-in i opt-out
Landing page powinien następnie wysłać do tej osoby maila – mniej więcej o takiej treści:
„Prośba o potwierdzenie zapisu w serwisie www.twojastrona.pl.
Twój adres e-mail: imie@nazwisko.pl został zgłoszony do naszego biuletynu.
Szanujemy Twoją prywatność, dlatego prosimy o potwierdzenie chęci otrzymywania od nas biuletynu z informacjami handlowymi. Aby potwierdzić kliknij w link.
Podpis, kontakt”
Dzięki temu masz mailowe potwierdzenie, że użytkownik wyraża zgodę na wysyłanie mu informacji handlowych.
Informacja w stopce
Dopiero po otrzymaniu potwierdzenia, że dana osoba chce otrzymywać od nas wiadomości drogą elektroniczną, możemy rozpocząć przesyłanie informacji i ofert.
W każdym wysyłanym przez firmę mailingu lub newsletterze powinna znajdować się informacja o tym, w jaki sposób można zrezygnować z otrzymywania newslettera i wypisać swój adres z tej bazy. Zazwyczaj taka informacja znajduje się w stopce. Użytkownik powinien mieć możliwość rezygnacji z otrzymywania wiadomości od danej firmy klikając w link „Wypisz się”, co skutkuje usunięciem adresu z listy mailingowej.