Facebook jest narzędziem, które użytkownicy wykorzystują przede wszystkim w celach rozrywkowych. Dlatego marki powinny wykorzystywać ten fakt i dostarczać użytkownikom nie tylko interesujących treści, ale także okazjonalnie angażować Fanów w różnego rodzaju konkursy. Poniżej przedstawiamy zasady, którymi należy się kierować, aby organizowany konkurs był zgodny z Regulaminem Facebooka.
Zabronione jest organizowanie konkursów na Facebooku przy użyciu jego funkcji tj. kliknięcie „Lubię to!”, udostępnienie czy dodanie komentarza. Dlatego wszelkie konkursy wymuszające na uczestnikach wykonanie czynności, które wymagają użycia powyższych narzędzi, są niezgodne z Regulaminem. Wyjątki stanowią działania, mające na celu polubienie strony, zarejestrowanie się w danym miejscu lub nawiązanie połączenia z aplikacją, które mogą być jedynie warunkiem rejestracji, a nie samym zadaniem konkursowym. Pierwsza zasada zwraca więc uwagę, że tablica nie może posłużyć do organizacji konkursu. To miejsce można wykorzystać jedynie do informowania o zabawie i komunikowania reguł.
Przeprowadzanie konkursów w formie postów jest więc bardzo ograniczone. Jednym sposobem na obejście tych zasad, jest prośba o wysyłanie poprawnych odpowiedzi na adres mailowy. Tym sposobem rywalizacja prowadzona będzie za pośrednictwem poczty mailowej, a nie bezpośrednio na Facebooku. Ten sposób pozwala jednak na prowadzenie prostych, mało kreatywnych konkursów.
Nieograniczone możliwości kreatywne do przeprowadzania konkursu dają aplikacje. Użytkownicy mają do nich dostęp jedynie za pośrednictwem Facebooka, dlatego każda aplikacja powinna posiadać adnotację, że konkurs nie jest w żaden sposób przeprowadzany i związany z serwisem Facebook oraz zawierać oświadczenie, że dane uczestnika przekazywane są firmie, a nie serwisowi Facebook. Regulamin portalu bowiem zaznacza, że Facebook nie ponosi odpowiedzialności za wszelkie działania promocyjne, które odbywają się w serwisie.
Organizatorzy konkursów często popełniają błędy również w sposobie informowania zwycięzców o wygranej. Ogłoszenie wyników nie może odbywać się przy udziale tego portalu, np. w postaci posta, komentarza czy prywatnej wiadomości do Fana. Listę wygranych użytkowników najlepiej więc zamieścić właśnie na stronie aplikacji.
Organizując konkurs należy także pamiętać ogólnych zasadach prawnych związanych z ich przeprowadzaniem. Każda aplikacja powinna zostać wyposażona w Regulamin Konkursu i Politykę Prywatności (jeżeli zbierane są dane użytkowników). Dodatkowo szczegółowe informacje o organizatorze konkursu zamieszczone w Regulaminie będą dodatkowym miejscem wyjaśniającym użytkownikom brak powiązań z Facebookiem.
Obecność na najpopularniejszym portalu społecznościowym i korzystanie z wielu narzędzi usprawniających komunikację marki z Klientami wymaga od firm dostosowania działań do panujących zasad. Prowadzenie nieregulaminowych konkursów grozi więc blokadą lub trwałym usunięciem FanPage`a. Naruszanie zasad świadczy także o niewiedzy w obszarze, w którym istnieje firma i poddaje wątpliwości jej kompetencje. W konsekwencji zamiast budować pozytywny wizerunek firmy w społeczności osiągnie odmienny rezultat.