W nowym roku wprowadzono zmiany w zakresie ochrony danych osobowych, które obejmą wszystkich właścicieli stron internetowych wykorzystujących cookies (ciasteczka). Są to małe pliki tekstowe, które witryny umieszczają na komputerze użytkownika, aby przechowywać o nim podstawowe informacje, tj. hasło czy login, które ułatwiają logowanie się do najczęściej używanych kont. Ponad to cookies są dla właścicieli stron bardzo przydatnym narzędziem profilowania użytkowników, ponieważ pozwalają na zbieranie danych o ich preferencjach. Dzięki ciasteczkom przeglądarka pamięta strony, które odwiedza internauta, dzięki czemu reklamodawca może wyświetlać odpowiednio dopasowane do użytkowników reklamy.
Dotychczas użytkownicy, którzy nie chcieli być śledzeni przez ciasteczka, musieli wyrazić sprzeciw wobec ich stosowania (opcja opt-out). Nie wszyscy internauci wiedzą jednak o istnieniu cookiesów i zdają sobie sprawę z działania tego mechanizmu. Dlatego Komisja Europejska postanowiła zainterweniować, pozostawiając decyzję internautom. Polska dostosowuje więc nasze ustawodawstwo do wymagań dyrektyw unijnych w nowym Prawie Telekomunikacyjnym, które weszło w życie 21 stycznia 2013. Z kolei przepisy dotyczące ciasteczek będą obowiązywać od 22 marca.
Celem wprowadzonych zmian jest zwiększenie ochrony prywatności internautów. Według nowych zasad każdy użytkownik odwiedzający stronę musi wyrazić zgodę na instalowanie w ich komputerach plików cookies (opcja opt-in). Wyrażenie zgody oznacza akceptację konfiguracji usługi, bądź domyślnych ustawień przeglądarki, która jest stosowana przez użytkownika. Niewyrażeniem zgody traktuje się samodzielną zmianę ustawień. Najważniejszym warunkiem wymogów dyrektywy jest to, aby użytkownik był przez usługodawcę o tym poinformowany „w sposób jednoznaczny, łatwy i zrozumiały”.
Na właścicielach witryn spoczywa więc obowiązek informacji użytkowników, dlatego takie działanie wymaga powzięcia odpowiednich kroków. Niezbędne jest zamieszczenie w widocznym miejscu witryny informacji o zbieranych cookiesach, dlatego każdą stronę internetową należy wyposażyć w politykę prywatności. Działania dążą do tego, aby każdy użytkownik posiadał pełną wiedzę na temat instalacji: jakie informacje są zbierane, kto będzie je przetwarzał, w jakich warunkach i w jakim celu.
Pozostałe zmiany, jakie wprowadza nowelizacja ustawy, przedstawia poniższa infografika sporządzona przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji: