Jeśli wysyłasz mailing z informacją handlową, musisz uważać na spam – prawo jest tu zdecydowanie po stronie użytkowników. Przekazywanie oferty handlowej drogą elektroniczną bez zgody odbiorcy jest uznawane przez polskie prawo za czyn nieuczciwej konkurencji. Przewidziana jest też kara za spam.
Na szczęście istnieje sposób na skuteczny mailing całkowicie zgodny z prawem – zbieranie adresów email poprzez landing page.
Rozsyłanie spamu
Spam to niechciane, niezamówione wiadomości przesyłane przez email – czyli masowe rozsyłanie informacji o jednakowej treści do nieznanych osób.
Aby daną wiadomość móc zakwalifikować jako spam, musi ona spełniać 2 warunki:
- Odbiorca nie zgodził się na otrzymywanie wiadomości email,
- Treść maila jest niezależna od profilu odbiorcy.
Kara za spam
Kara za spam może być dotkliwa. Rozsyłanie spamu jest wg prawa wykroczeniem ściganym na wniosek pokrzywdzonego – podlega karze grzywny w wysokości do 5000 zł i może wiązać się z pociągnięciem do odpowiedzialności na podstawie Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Mailing to nie spam
Na szczęście mailing to nie spam. Skrzynki pocztowe klientów mogą być zasypywane reklamami Twoich nowych produktów całkowicie legalnie – jeśli odbiorcy się na to zgodzili.
Najskuteczniejszą metodą zebrania bazy mailingowej jest stworzenie prostego landing page, na którym zaoferujesz klientowi korzyści z podania Ci jego adresu email i wyrażenia zgody na wysyłkę. Klient dostanie to, co chciał, a Ty sprzedasz znacznie więcej, niż tradycyjnymi metodami.
Zresztą wczytaj się w stopki listów z ofertami handlowymi, które sam dostajesz na email. To właśnie mailing wysłany przez portal, w którym masz założone darmowe konto pocztowe – na ich otrzymywanie zgodziłeś się akceptując regulamin portalu.
Zbieranie adresów email – landing page
Landing page (albo sqeeze page) to specjalna strona, która ma tylko 1 zadanie – wyciągnąć od użytkownika jego adres email oraz zgodę na wysyłanie mu wiadomości z ofertą handlową. Trzeba zwięźle i dobitnie udowodnić klientowi, że sam chce otrzymywać od nas emaile oraz skłonić go do wypełnienia formularza.
Dzięki sprawdzonym technikom rozmieszczania elementów na landing page, skuteczność takiej strony jest naprawdę wysoka. Wystarczy skierować na nią odpowiednie źródło ruchu (np. link ze strony firmowej, link ze sklepu internetowego, reklama AdWords) – a baza mailingowa klientów rzeczywiście zainteresowanych Twoimi produktami będzie systematycznie rosła.
Spam a prawo
Polskie prawo chroni przed spamem. Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną wprowadza zakaz wysyłania niezamówionych informacji handlowych.
Zakaz odnosi się zarówno do osób fizycznych, jak i osób prawnych, obejmuje przesyłanie niezamówionej poczty o charakterze komercyjnym. Wysyłanie mailingu jest możliwe tylko wtedy, gdy odbiorca wyrazi zgodę (np. przez podanie swojego adresu email na naszym landing page).
Zgoda na przesyłanie informacji handlowej
Zgoda na przesyłanie informacji handlowej to aktywne działanie odbiorcy – nie ma już więc mowy o anonimowości i niezamówionych informacjach. Dla firm wysyłających mailing to dobra wiadomość także dlatego, że wysyłanie zamówionych informacji jest znacznie skuteczniejszą techniką marketingową niż rozsyłanie maili w ciemno – klient jest zainteresowany tematem i prawdopodobieństwo skorzystania z oferty jest znacznie większe.
Zgoda na przesłanie oferty handlowej powinna być wyraźna, podjęta świadomie i swobodnie. Samo publiczne udostępnienie adresu email (np. na stronie internetowej) nie oznacza według prawa zgody na mailing.
Co ważne, zgoda na przetwarzanie danych osobowych to nie to samo co zgoda na przesyłanie informacji handlowej drogą elektroniczną.
Zgłaszanie spamu
Spam jest szkodliwy głównie dlatego, że niechciane wiadomości:
- marnują czas, który poświęcamy na ich kasowanie,
- podwyższają koszty pracy osób zawodowo korzystających z poczty elektronicznej,
- spowalniają działanie serwerów,
- powodują zatykanie się łączy,
- blokują miejsce na twardych dyskach,
- mogą zawierać wirusy, których działanie powoduje utratę danych.
Osoba, która otrzyma niezamówioną informację handlową może wystąpić z wnioskiem o ściganie tego wykroczenia.
Cała odpowiedzialność spada na firmę, która:
- posiada bazę maili
- i zleca wysyłkę określonej wiadomości.
Wysyłanie spamu
Dlaczego w takim razie wysyłanie spamu jest tak powszechne? Oczywiście dlatego, że da się na tym zarobić – ułamek procenta odbiorców jednak przeczyta maila i kupi produkt, który sprzedajesz.
Ale jeśli chcesz zamienić ten ułamek procenta w kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt procent – zbieraj adresy email legalnie i bezpiecznie poprzez landing page.