Email marketing – Newsletter i Mailing reklamowy

Email marketing to rodzaj reklamy internetowej – wysyła się maile do osób, których adresy mamy w bazie (baza mailingowa). Celem email marketingu jest:

  • pozyskiwanie klientów,
  • budowanie relacji z określonymi grupami (potencjalni klienci, stali partnerzy),
  • sprzedaż internetowa.

Email marketing daje możliwość przesyłania materiałów reklamowych dużej liczbie odbiorców – szybko, bezpiecznie, a co najważniejsze – tanio. Skuteczność email marketingu można mierzyć – analizuje się, co robią użytkownicy po odebraniu wiadomości email.

Są 2 podstawowe formy email marketingu:

  • mailing,
  • newsletter.

Mailing reklamowy

Mailing reklamowy to specjalna jednorazowa wysyłka maili do klientów – ma zazwyczaj 1 ściśle określony cel – np. sprzedaż nowego produktu albo zdobycie zamówień od konkretnej grupy osób (np. przedsiębiorców, studentów, lekarzy, itp.).

Potrzebujesz wysyłki mailingu?

Skorzystaj z pomocy profesjonalistów!

Sprawdź »

Mailing to często element większej kampanii reklamowej. Tworzy się specjalne strony docelowe (landing page), do których kierowany jest ruch z mailingu – to na landing page prowadzi się właściwą sprzedaż. Mailing i newsletter może być nawet lepszą reklamą niż linki sponsorowane w Google (AdWords) – oczywiście pod warunkiem, że mamy bazę adresów email.

Newsletter

Newsletter to z kolei taki cykliczny internetowy biuletyn – zawiera aktualne informacje na temat nowych promocji, produktów, wydarzeń, ofert handlowych. Każdy newsletter powinien prowadzić do landing page, na którym klient może skorzystać z oferty (kupić, zamówić, itp.).

Potrzebujesz wysyłki newslettera?

Skorzystaj z pomocy profesjonalistów!

Sprawdź »

Newsletter wysyłany jest do osób, które wyraziły chęć jego otrzymywania – np. poprzez wypełnienie formularza „Zapisz się do newslettera” na landing page. Skuteczność newslettera jest wyższa niż można przypuszczać – bo do tego samego klienta wysyła się wiele różnych ofert (może to trwać całe lata) – nawet jeśli teraz nie kupi, to następnym razem już tak.

Emailing dla firm

Email marketing (emailing) to wyjątkowo skuteczne narzędzie marketingowe dla firm (i nie tylko) – reklama przez email po prostu się opłaca. Mailing i newsletter umożliwiają:

  • zdobywanie nowych klientów,
  • przypominanie dawnym i obecnym klientom o sobie,
  • dosprzedaż (kochany kliencie – super, że kupiłeś kota, teraz kup jeszcze karmę!),
  • ożywienie relacji z klientami / partnerami,
  • wprowadzanie nowych produktów na rynek,
  • sprzedaż (dzięki landing page),
  • budowanie pozycji marki.

Baza mailingowa (adresowa)

Aby móc przesyłać potencjalnym klientom swoje oferty handlowe zgodnie z polskim prawem, należy zbudować odpowiednią bazę adresów. Baza ta powinna zawierać adresy email osób, które wyraziły zgodę na otrzymywanie informacji handlowej.

Jeśli masz listę adresów email, ale ich właściciele nie wyrazili jeszcze zgody na wysyłkę, potrzebna jest tzw. weryfikacja bazy – trzeba wysłać do klientów zapytanie o możliwość wysłania oferty handlowej . Po otrzymaniu pozytywnej odpowiedzi, odbiorców możemy podzielić na poszczególne grupy, np. ze względu na ilość dotychczasowych kontaktów, zainteresowanie konkretnymi produktami, obszar geograficzny czy inne kryteria.

Mailing i newsletter a spam

Rozsyłając swoją ofertę handlową do osób, które nie wyraziły zgody na jej otrzymywanie, możemy zostać posądzeni o rozsyłanie spamu – czyli niechcianych i niepotrzebnych wiadomości email.

Nie stosując się do wymogów prawa ryzykujemy kojarzenie naszej marki ze spamem, podaniem do sądu lub umieszczeniem na czarnej liście spamerów, która jest wykorzystywana przez wielu administratorów sieci.

CTR, CPC i CPM

Skuteczność mailingu i newslettera mierzy się poprzez 3 podstawowe wskaźniki:

  • CTR (Click Through Ratio) – wskaźnik ten mówi, ile jest kliknięć w reklamę (link) w stosunku do ilości jej wyświetleń i jest wyrażony procentowo.
  • CPC (Cost Per Click) – wskaźnik określający, ile kosztuje wygenerowanie jednego kliknięcia
  • CPM (Cost Per Mille) lub inaczej CPT (Cost Per Thousand) – wskaźnik, który mówi jaki jest koszt wysłania 1000 maili

Statystyki mailingu lub newslettera pokazują m.in.:

  • ilość wysłanych maili,
  • ilość dostarczonych maili (także tych, których nikt nie otworzył),
  • ilość otwartych (odebranych) maili ,
  • ilość odbitych maili (czyli takich, które z przyczyn technicznych po stronie odbiorcy, nie zostały dostarczone np. zmienione adresy, niedziałające serwery),
  • ilość błędnie wysłanych maili (nieprawidłowe adresy).

Email marketing krok po kroku

Email marketing jest skuteczny i prosty – możesz go prowadzić samemu, dzięki narzędziom takim jak Landingi.com (do landing page), Altimus czy Freshmail (do wysyłki). Oto, co powinieneś zrobić:

  1. Baza mailingowa – Przygotuj bazę adresów emailtych odbiorców, którzy zgodzili się na otrzymywanie od Ciebie wiadomości.
    1. Możesz ją zebrać poprzez landing page.
    2. Możesz ją też kupić.
  2. Podział na grupy – Nie wrzucaj wszystkich do jednego worka – podziel odbiorców na odpowiednie grupy, np. dotychczasowi klienci / potencjalni klienci, zainteresowani produktem A / produktem B, mężczyźni / kobiety, firmy / studenci / emeryci, działy marketingu / przedsiębiorcy / pracownicy, itp.
  3. Dopasowane oferty – Przygotuj specjalne oferty handlowe – oddzielne dla każdej kategorii klientów (reklama targetowana).
  4. Landing page – Stwórz dopasowaną stronę docelową (landing page) dla każdej kategorii klientów. Możesz użyć kreatora landing page z Landingi.com .
  5. Mail – Przygotuj profesjonalną wiadomość email dla każdej kategorii klientów – napisz tekst, dodaj elementy graficzne (kreacja) i umieść link do landing page (strony docelowej mailingu).
  6. Testy – Wyślij mailing / newsletter do siebie i kilku znajomych – sprawdź czyt wszystko działa i wyświetla się prawidłowo.
  7. Wysyłka – Wyślij mailing / newsletter do osób z bazy mailingowej. Możesz to zrobić np. na stronie Altimus.pl albo Freshmail.pl .
  8. Statystyki – Monitoruj skuteczność mailingu / newslettera, sprawdzaj i optymalizuj (optymalizacja konwersji).